לחץ והקשר שלו לאקנה

0
37
לחץ והקשר שלו לאקנה

אקנה היא תופעה נפוצה מאוד ממנה סובלים בעיקר בני נוער, אך גם מספר בלתי מבוטל של מבוגרים. לבעיה זו יש גורמים רבים כגון חיידקים מזנים מסוימים, ניקיון העור, תפקודן של בלוטות החלב, והמצב ההורמונאלי של הגוף. ואולם, ישנם גם גורמים חיצוניים העשויים להגביר את תופעת האקנה, אפילו אם אינם גורמים לה במישרין. 

אחת השאלות שנשאלו במחקרים היא, האם גם לחץ הוא מהגורמים הללו המעודדים ומחמירים את היווצרות אקנה.

כמה מילים על לחץ

לחץ הוא תופעה המערבת היבטים פיזיולוגיים, קוגניטיביים ורגשיים, ומערכות רבות בגוף ובמוח. כך לדוגמא, במצבי לחץ ישנם שינויים בכמויות הורמונים מסוימים בזרם הדם, שינויים בקצב פעימות הלב, בלחץ הדם ובדופק, שינויים במערכות העיכול, שינויים ברמות האנזימים ועוד. נראה כי אנשים בעידן המודרני יותר פגיעים ללחץ, המכונה גם סטרס, מהסיבה הפשוטה שהחיים יותר מהירים ותובעניים. גם אוכלוסיית בני הנוער והסטודנטים רגישה באופן מיוחד ללחץ, הקשור בין היתר למטלות הלימודים ותקופות המבחנים, וכן להיבטים רגשיים הקשורים במישור החברתי ובדימוי העצמי. כך למשל, מי שסובל מפצעי אקנה מרגיש יותר לחוץ לגבי המראה החברתי שלו ולגבי יכולתו להשתלב בצורה טובה בחברה, ואם הלחץ בעצמו משפיע על האקנה – הרי שהדברים מזינים אחד את השני. 

אבל האם לחץ באמת קשור לאקנה?

תלוי את מי שואלים. לאורך השנים נערכו מחקרים בתחום והדעות חלוקות: ישנם מחקרים שמתאו כי לחץ אכן מגביר את החומרה של האקנה, ואילו אחרים לא מצאו קשר כזה. יש לציין כי לחוקרים שמצביעים על קשרים בין לחץ לאקנה יש כמה הסברים טובים. ראשית, במצבי לחץ יש הגברה בייצור של הורמונים שונים, אשר חלקם עשויים להשפיע על בלוטות החלב שבעור הפנים ולהוביל להתעוררות ולהחמרת אקנה. שנית, כאשר אנשים לחוצים הם מושפעים מכך מבחינה רגשית, מצב הרוח שלהם פחות טוב, והם מחפשים ניחומים מסוגים שונים. לדוגמא, יש המתנחמים במאכלי מתיקה כמו שוקולד, אחרים במוצרים המכילים שומנים לרוב, ויש כאלו הפונים להרגלים מזיקים עוד יותר כמו צריכת מוגזמת של אלכוהול ועישון. כל אלו הינם גורמים ידועים להחמרה של אקנה, כך שהלחץ יכול לעודד את התופעה גם באופן עקיף.

אז מה לעשות?

יש מספר כללים ידועים למניעת והפחתת אקנה, כגון שמירה על היגיינת העור, לא לפוץ את הפצעים, לשתות הרבה מים, לא לגרד או לגעת בפצעים, וכדומה. בכל הקשור ללחץ, כדאי למצוא את הפעילויות האישיות שאתם אוהבים וגורמות לכם להרגיש יותר רגועים, בין אם האזנה למוזיקה, יוגה ומדיטציה, דמיון מודרך וכן הלאה. זכרו שהפחתה של לחץ בחיי היומיום טובה בכל מקרה לבריאות הפיזית והנפשית שלכם, ואם היא מועילה גם לאקנה – מה טוב!

השאירו תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here